Tuesday, December 14, 2010

Amalan mengelakkan santau.

apakah amalan yang biasa dilakukan untuk menghindarkan diri daripada terkena santau?

aku nak berkongsi satu amalan yang boleh kita jadikan panduan bersama dari emel yang aku terima ni, "kaedah perubatan Islam  bersama Dato' Hj. Ismail Kamus".

sebelum berangkat ke tempat makan, bacalah surah al-Quraisy sebanyak 1 kali. setelah sampai ke tempat makan, baca surah al-Quraisy tu 1 kali lagi.

surah al-Quraisy

setelah membaca ayat tersebut, perhatikan bayangan wajah kita di dalam air (air minuman yang diorder). sekiranya dalam air tu ada bayang wajah kita, so bolehlah kita minum. tapiiiiii kalau bayangan tu takda, sebaiknya janganlah minum. aku blom test lagi dalam air kopi, taktau la nampak ke tidak bayang tu. -_-'

untuk makanan pulak, sebelum makan tu pusingkan sedikit pinggan dan baca surah al-Quraisy tu tadi.

surah al-Quraisy (sama di atas)

jika dalam makanan tu ada racun santau, insyaAllah pinggan tu akan pecah sendirinya. pastikan korang makan dalam pinggan kaca. senang nak tengok pecah ke tidak. 

surah al-Quraisy ini hendaklah dijadikan amalan bagi mengelakkan diri daripada terkena racun santau dan juga dari sebarang gangguan. 

setiap yang baik itu datangnya dari Allah SWT, manakala yang buruk datangnya dari hamba-Nya sendiri. (:

12 comments:

Amirrah Zawani said...

info yg berguna ni.. thanx for sharing.. kita kena bjaga2 b4 kena..

Kenzo@MrConteng said...

gud info! kne hati2~ kita xtahu mungkin ada orang yg xpuas hati dgn kita dan guna kan ilmu hitam ni dkt kita..

Mas2ra said...

kak .wat la fb share senang nk share kat orng. ;
sngt2 berguna utk sume' thnkz kak^^

Jejaka Terhangat said...

bagus ni..santau sgt bahaya..

Jenna Cindy said...

kene cube dlu yang oi...huhu

+dieabella+ said...

nice sharing..thanx...=)

Sepi tanpa mimpi said...

amalan yang paling mudah untuk mengelakkan perkara yang tidak elok, membaca bismillah sebelum memulakan sesuatu. insyaallah. :)

Mohamadazhan hjDesa said...

ya, info menarik :)

Rafina Mimi Zairul Murni said...

hati2 ketika makan atau minum di luar rumah..

Ohno!!! said...

nice :)

TiMmiE said...

i share this on my fb k.thanx! ^^

qistinasafiah said...

semoga dijauhkan..Amin.